Modelleringen nästan klar



Ja ser man på, man skulle nästan kunna tro att den är färdig minsann. Det är den dock inte, usch nej!
Riggningen funkar förvånandsvärt bra än så länge, fötterna är dock ett jävla huvudbry och jag vet inte hur jag ska lösa det. Låren har jag gjort mindre kvinnliga också, istället för att vara alldeles runda och mjuka fick dom lite vassa kanter, det är ju ingen jävla kärring jag håller på med utan en tuff jävla robot!

Textureringen vettedetfan hur jag gör med. Det funkar bra som det är, men någon liten logga skulle jag vilja smälla dit. Oturligt nog är UVW-unwrapping en konst i sig och det har jag inte tid att lära mig. Mina ringa kunskaper räcker tydligen inte till utan trots att jag bara markerat ett visst område så lägger sig loggan i miniatyr på fel ställe också.

Jag måste börja komma på vad filmen ska "handla" om. Innan jag kan börja animera den så måste jag ha gjort en liten storyboard och filmat hela kalaset.

börjar närma sig halvvägs



Nu har han fått ett par "händer" också. Plus att nu är den inte längre en plåga att animera. Bara fötter och ett par småsaker som saknas, sen är det dags för slutliga riggningen och en massa texturering.
Innan jag kan fortsätta med animeringen måste jag komma på en "story" och låna en kamera av skolan. Nu får den här förbannade snön försvinna nån jävla gång! Jag vill ha barmark när jag ska filma.

fortsätter fortsätter

Jag har inte dött och jag har inte flyttat till gebraltar. Däremot har jag haft annat för mig och varit bortrest en sväng.
Nu har jag dock satt igång igen, inte så mycket synliga grejer men det är massor med fruktansvärt uttråkande skitgöra som ska göras också. Jag har upptäckt att axeln knäppar till sig när jag riggar den så nu är jag åter på ritbordet och försöker komma på en ny fungerande länk.



Sådär ser verkstaden ut, mycket knappar och pinaler som jag inte har en aning om vad dom gör. Som ni ser så rör sig inte axeln på det sättet jag önskar, och ändrar jag vridningsvinkeln drar den med sig delarna också. Rövsprut!

Edit: Ja ibland är man då dum.. Jag förenklade den, kopplade samman lite delar och nu funkar den som en jävla dröm! Vissa delar åker ihop lite när roboten viker armen mycket, men vafan det är ingen prototyp jag håller på med. I filmen sen kommer man inte kunna se det överhuvudtaget

Det tuffar vidare.



Saker och ting har inte stått still trots att jag inte skrivit här på mer än en vecka.. Jag har inte gjort så jättemycket synliga saker men jag har börjat rigga armarna och upptäckt lite problem som måste lösas. Dels har jag tydligen skalat om delarna "un-uniform" och då blir det spunk när jag lägger på HI-solvern. Måste dessutom komma på en ny axelled, den jag har nu är för svår att animera på något bra sätt.

Renderingstiderna har jag lyckats sänka en del hittills, och mer ska det bli!

Nu är arbetstiden uppe i runt 25 timmar. Det blir nog ganska på pricken hundra när jag är klar.

Fredagsuppdatering



Hur tragiskt det än må vara så har vännen fått armar och munskydd, på en fredagkväll. Men det var när jag väntade på maten och på polare som jag arbetade så det är inte så jävla illa.
Femton timmars arbete hittills, fan vad glad jag kommer vara över den här bloggen sen när jag ska skriva rapporten. Det här blir finfina minnesanteckningar.

Det rullar vidare

Jonas sliter vidare och har nu i stort sett gjort klart hjälmen också, åtminstone modellen för sen ska det målas texturer och riggas också. Ytterligare 2,5 timmar arbete utfört.



Renderingstiderna börjar skjuta i höjden, den där enkla renderingen utan raytracing och låg kvalitet på skuggorna tog en kvart att rendera, så varje bild kommer nog ta närmare en halvtimme sen när det är dags att spara ut den slutgiltiga bildsekvensen.
Jag vill ha ungefär 20 sekunder film, det är 500 bildrutor. Varje bild tar en halvtimme att rendera och då tar hela sekvensen 250 timmar, det är tio dagar! När fan ska jag ha tid att låta datorn stå för sig själv i tio dagar?

Om någon har en ganska ny dator ståendes outnyttjad hyr jag gärna in mig på den så jag kan rendera hälften där. Med lite trix så kan jag nog pressa ner tiden till ett par tre dagar så det vore fint om jag kunde låna datorn en dag eller två.


Satt igång på riktigt

Kiffe var här en sväng igår och påstod att projektarbetet skulle vara klart den 30de februari så när jag var klar med att hosta upp kaffet satte jag igång och arbetade på direkten. Jag har hunnit komma en bit nu faktiskt.


Gjorde en snabb skiss igår som jag blev nöjd med så jag ödslade ingen tid på att förbättra den utan satte igång direkt.



Sådär långt har jag kommit nu, hittills ca 2,5 timmars effektivt arbete på bara modellen. Torson är på delad förstaplats med huvet när det gäller komplexitet så det känns bra att den är nästintill färdig.

Projektet skulle tydligen inte vara färdigt 30 feb, men det var lika bra att jag satte igång annars hade jag suttit i samma sits som igår om en månad.

100p-projektet



Jävlar vad jag har velat när det gäller mitt projektarbete. Att jag vill göra något 3danimerat har jag vetat länge, men inte riktigt vad. Det har lutat åt en riktigt tuff jävla robot, men det var svårare än jag trodde att komma på en stentuff robot med alla detaljer.
Nu tror jag att det börjar klarna lite, jag ska göra ett enkelt skelett för roboten, sen klä in hela skiten med diverse skyddskåpor och plåtar.

Benen ovan är första förstadiet till vad som skulle kunna bli en robot, jag laddade upp den mest för att testa min nya fina projektblogg. Här kommer det bli dött antar jag

Om

Min profilbild

jonas

RSS 2.0